Tuesday, 21 June 2011

Bila 'minah blur' baru nak Sedar Diri....

Pernah tak anda merasakan diri anda sangat2 serba kekurangan? Pernah tak anda rasa diri anda seorang yang sangat lembap dan kurang ilmu pengetahuan + tak tahu buat kerja? tapi dalam masa yang sama ramai yang memandang anda sebagai seorang yang sangat berkebolehan dalam apa sahaja situasi dan keadaan?

Itu lah yang berlaku kepada sesetengah manusia dalam dunia ini. Pasti ramai yang akan berkata.."kalau dah org semua kata dia berkebolehan, dah tentu dia memang boleh buat mcm2 tapi dia je yg tak yakin dgn diri."

Hakikat hidup ini... ada yang berpakaian kemas, nampak macam org kaya, tapi sebenarnya berasal dari keluarga miskin sahaja. Ada yang muka nampak nerdy, cermin mata tebal bukan main, agak2 ni mesti pandai dan baik2 aje budaknya. Tapi tak sangka rupa-rupanya kaki ganja. (mcm keluar topik je nih?)

Sebenarnya, saya merasakan diri saya sangat lembap dan tak tahu buat kerja. Menyedihkan bila dah kerja baru perasan kelemahan begitu ada dalam diri ini. Patut lah org panggil 'Minah Blur'. Tak kira lah dengan siapa pun kita bekerja, bukan mudah nak berdepan dengan kelemahan diri sendiri. Sebaik2 manusia kat tempat kerja pun belum tentu ada yang boleh membantu memperbaiki kelemahan tersebut. Belum tentu ada yang rajin nak ajar macam mana nak jadi pekerja yang berkaliber. Paling2 pun yang akan kita jumpa ialah rakan sekerja yang akan hanya mampu bersimpati sebab diorang pun tak tahu mcm mana nak tolong.

Nak minta bantuan kawan2 lain, hmmmm..... semuanya anggap saya bijak. So jawapannya..."mungkin ko tak sesuai kerja kat situ. Try la kerja lain." Masalahnya bukan situasi kerja yang menjadi penghalang. Kalau dah kerja paling simple pun kita boleh tak terfikir macam mana nak buat, nak kena ada org tunjuk baru lah.... "oooooo....mcm tu rupenye!!!!" Ada masanya nak kena ada orang explain banyak2 kali baru faham dan baru lah.... "oooo senang je". Tension tak korang kalau terpaksa berdepan dengan org yang macam ni. Dah banyak kali explain baru nak faham sedangkan ianya adalah benda yang sangat mudah. 

Kata orang kalau tak tahu, bertanya lah. Tapi macam mana pula kalau diri sendiri pun tak tahu apa lagi perkara yang perlu di ambil tahu dan tak tahu apa nak tanya? Adakah org2 seperti ini patut diklasifikasikan sebagai 'sangat bodoh'? 

Tidak ada orang lain yang mampu membangunkan dan memajukan diri kita. Hanya kita sahaja yang mampu melakukannya.

Nana says.... "I'm trying to get a life!" 

No comments:

Post a Comment