Sunday 26 June 2011

Meh Baca kiSah saya Masa kat sekolah dulu. Kelas Pandai dan kurang Pandai

Pagi ni rasa sangat rajin dan lapang dada nak blogging walaupun masalah yang melanda hari ni memang BESAR PUNYA...gara2 mulut sendiri yang macam !@#$%^&*. Bila dah rajin, blog semua orang pun nak diredah dan terasa pulak nak share sikit cite pasal zaman sekolah. 

Seingat saya lah, dari sekolah rendah sampai sekolah menengah, tak pernah jadi pelajar yang baik. Belajar pun kadang2 rajin, kadang2 malas. Kalau tahun ni dapat good result, tahun lagi satu mesti dapat result teruk. dan berganti2 lah setiap tahun macam tu. Kira bila dah dapat result teruk tu masuk kelas bodoh sikit lah. Pastu baru ade semangat nak blaja balik elok2 sebab dalam kelas tu tak ramai yang pandai. Bangga sikit lah dapat jadi antara yang terpandai dalam kelas. Hahaha...boleh gitu?!!! The next year dapat masuk kelas budak2 pandai balik, tapi tak berjaya nak menyesuaikan diri pulak dengan budak2 pandai. Maka jadi lah malas belajar balik dan masuk kelas belakang lagi. Cikgu2 pun jadi tak tau nak puji ke tak. Setiap tahun bersilih ganti masuk kelas pandai dengan kurang pnadai.

Bab buat kerja sekolah memang liat gila. Memang cikgu2 yang ngajar kelas pandai meluat gila sampai kena sepak sebab tak buat kerja sekolah. Tapi bila masuk kelas tak pandai rasa macam best je nak buat home work. Sebab buat ramai2 dengan kawan2 dalam kelas. Bincang kerja sekolah sama2. Bila tak tahu jawapan, sama2 cari jawapan. Bila cikgu nak collect home work, sama2 gelabah sebab ada soalan yang tak siap lagi. Beza betul dengan dok dalam kelas pandai. Kerja sekolah buat sendiri2. Tak tahu, jangan buang masa tanya kawan. Confirm jawapan dia "saya tak tahu. jawapan saya salah. awak tanya lah orang lain." Pastu bila ada yang tak siap home work, cikgu sebut nama dan satu kelas pandang dengan mimik muka yang......rasa macam nak sepak sorang2. Dalam hati, "pehal pandang2. Dah lah kedekut ilmu!"

Kalau kat kelas pandai, siapa yang selalu kena marah dengan cikgu confirm tak ada sape nak kawan dengan org tu dalam kelas. Saye pulak selalu datang lambat dan selalu tak siap kerja sekolah. Bila dalam kelas pulak memang senyap tak berbunyi....zzzZZZZzzz... memang tak de lah yang nak bercakap. Ingat lagi la dulu mase masuk kelas pandai, banyak kali jugak cuba nak jadi student yang baik dan cuba nak bergaul mesra dengan class mate. hmmm.... memang tak jadi ape pun. Macam bercakap dengan tunggul kayu je. Asyik di pinggirkan je. Tunggu lah bila ada cikgu puji sikit baru ramai datang kerumun. Baru ada yang nak senyum dengan kite ni. Baru ada yang nak ajak rehat sama2.

Beza bila kat kelas kurang pandai. Bab belajar dengan bab berkawan adalah dua perkara berbeza. Belajar teruk macam mane pun, kena marah dengan cikgu pun kawan2 tak akan pinggirkan. Tetap time rehat boleh rehat sama2. Tetap boleh borak2 dalam kelas. Kalau ada kawan2 tak siap kerja sekolah, siap kasi semangat suruh siapkan cepat sebelum cikgu sampai. Kalau ada soalan tak faham, memang ramai lah datang berkumpul tolong ajarkan. Ingat lagi mase darjah enam siap lumba satu kelas siapa cepat siapkan 100 soalan penjodoh bilangan. Best gile... 

Dari sekolah rendah sampai sekolah menengah macam tu. Sama je situasinye. Budak yang pandai2 memang tak nak kawan dengan saye punya. Saye kawan dengan budak kelas belakang2 je. Tapi result PMR tetap cun. Stay back kat sekolah dengan kawan2 sampai petang kot tiap2 hari. Study sambil main lari2 dalam kawasan sekolah. kadang2 ikut kawan2 yang gedik nak cari bf gi Perpustakaan Negara (PN). Diorang saje nak naik bus je sebenarnya sebab nak ngorat budak sekolah lelaki. Saye tak join ngorat lah sebab saye tak reti kawan dengan budak lelaki masa tu. Tapi bila sampai kat PN memang best lepak buat home work kat sana. Serious kawan2 saye memang yang terbaek masa tu. Ingat lagi nama diorang Asma' dan Mardiani. Ini lah kawan2 yang kurang pandai tapi tak pernah putus asa study siap paksa kawan2 study sekali. Risau nanti result member tak cun. At the end, result saye tetap labih cun. hehehe...

Nana Says...
Tapi suatu hari nanti kalau saye ade anak, saye harap anak saye tak macam saye. Saya harap anak saye lebih bersemangat dan berdisiplin. Saye harap anak2 saye masuk kelas pandai tapi tak sombong, peramah, bijak menyesuaikan diri dan bijak memilih kawan yang bukan sahaja bersama2 semasa mereka di atas, tapi turut menyokong saat dia di bawah. Saya harap anak saya bukan rebellious macam saya. Dan saya harap anak saya tidak membuat dirinya dipandang rendah oleh orang lain. Kerana hakikatnya, pelajar dari kelas pandai lebih mudah diterima oleh mana2 kelompok manusia sekali pun. Tak kira samada mereka sombong atau ramah, baik atau jahat, mereka tetap lebih mudah diterima. Tak macam saya yang kurang pandai beramah mesra + kurang pandai belajar + kurang disilpin diri = No CLASS!!! Baik hati macam mana pun, orang tak heran. 

No comments:

Post a Comment