Thursday 2 June 2011

Masalah oh Masalah.... "kan best kalau..."

Masalah memang tak pernah jemu untuk singgah dalam hidup ni. Kita je yang jemu berdepan dengan masalah. Dan setiap kali kita ditimpa masalah, kita akan kata...."kan best kalau...." Ayat biasa lah tu kan. Semua orang pun pernah cakap macam tu. Tapi hakikatnya, bila kita dah dapat perkara yang kita 'kalau' kan tu belum tentu hidup kita boleh bebas dari masalah. Contohnya, bila kita ditimpa masalah kewangan kita akan kata "kan best kalau aku ada banyak duit." Tapi bila dah banyak duit, kita akan ditimpa masalah orang datang berduyun2 pulak nak pinjam duit. Bila dah bagi pinjam, tak nak pulak bayar. Bila tak bagi pinjam, kata tak nak tolong pulak. Lagi memeningkan kepala bila yang suka pinjam banyak2 tapi tak nak bayar2 tu ialah adik beradik sendiri.

Lagi contoh... masa kita sekolah2 kita tak bebas nak buat apa2. Duit kene mintak mak ayah. Nak gi mana2 pun mak ayah kawal. Masalah betulllll. Jadi kita pun berfikir..."kan best kalau aku dah kerja dan dah dewasa. boleh buat ape je yang aku nak dan boleh beli ape je yang aku suka." Hakikatnya bila dah dewasa mula bising gaji tak cukup. Ada pulak yang gaji banyak, tapi boros. Ada pulak yang merungut pasal kerja tak best. Ada yang walaupun dah dewasa tapi mak ayah masih kawal pergerakkan. Maka muncul pulak 'kalau' yang lain. hmmm... "kan best kalau gaji aku 10k pastu maka ayah aku sporting gila." Bila dah gaji 10k, hutang pulak bertimbun. Bila mak ayah dah bagi kebebasan, sikit demi sedikit mula lupa diri dan terjebak dgn yg bukan2.

Contoh paling best ialah pasal kereta. Sebelum ada kereta ramai yg cakap..."kalau ada kereta senang nak ke mana2. Pukul berapa pn tak kisah. Ke mana pun ON je Kalau mak aku suruh pegi mana pun aku boleh bawak. Tak de lah aku susah payah nak naik bus/LRT." Tapi bila dah ada kereta, mak suruh pegi kedai atau pegi pasar...ini jawapannya..."ala, mak pegi dgn abg naik motor lagi senang.pasar tu susa nak parking la. Leceh." Bila ada yang mintak tolong hantarkan ke mana2, ini jawapannya..."tak nak lah gi situ. Ko naik lah bus. Situ jalan selalu jam. Sakit kaki aku je." Nampak gaya ada kereta ke, tak de kereta ke same je. Komplen memanjang. Minyak mahal, jalan jam lah, parking susah/mahal lah, tak tau jalan lah, eh...macam2 lagi lah.

Saya pula.....baru lepas ditimpa masalah tentang rumah sewa. Dulu sewa bilik kecik dan tak rapat dgn dua lagi house mate. So boring sikit lah. Pastu sibuk nak bilk besar dan nak sangat sewa dgn org2 yang dikenali supaya tak bosan sangat bila kat rumah. Padahal rumah yang bilik kecik tu house mate nya ok tak kacau orang dan dah aman pun dok rumah tu. Last2 baru 3 bulan pindah rumah yang biliknya lebih besar, org kat rumah tu pulak buat hal. Akhirnya pindah balik ke bilik kecik di rumah lama. Kene bayar deposit lagi. Padan muka sendiri. Sape suruh tak bersyukur dengan apa yang ada. hahaha...

Manusia memang tak pernah bersyukurkan. Asyik nak lebih. Bila dah dapat lebih, nak lagi lebih dan lebih dan lebih.

Nana kata...: Apa2 pun dah selamat pindah semula ke bilik kecik tu. Tapi kesian kat akak2 kat rumah tu sebab rumah tu baru je kene rompak Ahad baru2 ni. Dah macam tongkang pecah rumah tu kene selongkar dgn perompak dan habis pintu semua kena kopak.



No comments:

Post a Comment