Friday 8 July 2011

Fesyen??? Saya dah sedar...

Dulu saya selekeh, sangat malas pikir pasal fesyen, make up, shopping. Dalam fikiran ni, "asal pakai baju bersih sudah lah." Saya pernah pegi Mid Valley pakai t-shirt lengan panjang + seluar track yg dah lusuh + selipar ayah saya (sbb selipar saya org lain pakai). Style tak mcm tu? Hehehehe... Kalau gi beli baju pun bedal je asaln muat. Tak fikir pasal kesesuaian pun.

Pegi keje pun pakai ala kadar je. ex-Boss banyak kali tegur suruh saya lebih bergaya sikit, sebab tmpt kerja saya tu selalu didatangi pelanggan yg kaya2. Masa tu tempat kerja saya sekadar di shopping complex je dan kebanyakkan masa habis di office kecik kt dlm kedai atau di store belakang. Besar kedai tu = 4 shop lot dlm shopping complex / sebuah rumah teress biasa. Memang jarang jumpa pelanggan kecuali kalau ada hal2 penting. So, sekali lagi saya fikir mcm tak perlu nak bergaya sangat sebab bukan ada org nampak pun.

Memang dulu saya tak tahu apa kepentingan fesyen dan penampilan yang kemas. Bersih je cukup la kan. Perlu ke nak bergaya sangat nih? Macam buang masa dan buang duit je. Leceh lah! Tapi tu dulu la. Sekarang tak lagi.

Perkara yg buat saya sedar tentang kepentingan penampilan yang kemas dan kepentingan fesyen:

  1. Sekarang dah kerap jumpa klien dan rasa mcm kecik sngt diri ni dan rasa mcm memalukan imej company je bila kita pakai ala kadar tapi klien pulak sangat bergaya lagi2 bila berdepan dengan klien yang kaya atau berjumpa klien di tempat mewah. 
  2. Bila ibu asyik cakap saya selekeh..."ada ke org yg nak percaya dgn kau ni? Pakaian tak matang. Ko tak malu ke Na?" huhuhu....sob! sob!
  3. Bila ramai sangat kawan2 yg ckp saya ni mcm minah rempit. Minah rempit??!!! Kejam betul..
  4. Bila cik abg pun asyik membebel pasal pakaian dan penampilan saya. Dia kata selekhnya..."macam mana org nk hormat awak macam ni. Macam org tak mandi. Awak niiii!!!"

Aisshhh...okay. Part last tu memang serius malu gile. Macam org tak mandi? Heh!!! Oleh itu  every month saya beli selai dua baju baru. Nak ubah sikit2 lah penampilan saya supaya:

  1. Klien yakin dengan saya da saya pun tak rasa terlalu rendah diri atau kekok nak bercakap dgn klien.
  2. Supaya ibu saya tahu Saya Boleh! Saya dah besar lah ibu. Oo Yeeaaahhhh!!!!!
  3. Supaya tak ada org ckp minah rempit lagi. I'm the attitude girl ok! hihihi...
  4. Supaya.............................................bf bertambah sayang? hehehe (gatal!)

Ape2 pun sekarang saya dah makin in love pulak dgn fesyen dan buat masa ni baju2 saya beli dari Juz Be Pink sebab kain dia selesa di pakai, pilihan pun banyak, harga tak mahal dan ada pilihan size utk org yg kurus kering mcm saya ni. Hehehe... Lagipun shopping online lebih mudah utk saya sebab jadual kerja tak tentu dan office pun nun jauh di Seri Kembangan. Cuti2 nak gi shopping complex memang malas sangat sebab bukan selalu dapat memalaskan diri di rumah. 

Tapi sekarang saya terpaksa cuti shopping selama 3 bulan sebab nak cover duit yg habis akibat masalah pindah rumah. Kat entry lepas saya ada cerita sikit pasal pindah rumah tu. Klik sini.

Nana says.... Bab make up je masih tak suka. Saya suka pakai compact powder dan lips stick je.

6 comments:

  1. xpe pelan2 tukar style tu, klu tukar mengejut nnt org terkejut igt kte da buang tebiat plak en :P

    ReplyDelete
  2. Hehehe...betul tu mun. Lagi pun masih tak pandai nak match2 baju dgn seluar dgn benda2 lain. Aisshhh....nak berpakaian pun kene ade ilmu nampaknya. hihihi...

    ReplyDelete
  3. saya pun tak suka make up. huhu

    ReplyDelete
  4. Shiqeen: Mungkin bila lepas ni ade org kutuk muka kita kaw2 pulak baru kita suka pakai make up kot. Hehehehe... Hopefuly tak de lah yg kutuk. ;p

    ReplyDelete
  5. nana leh rujuk mag, n baca cmne nk mix n match ni. heheh sebagai rujukan who knows klu da terbuka hati tu, boleh la main2 dgn warna n style baju :)

    ReplyDelete
  6. itu lah masalahnye Mun. Baca memang rajin, tapi bila tiba mase nak memilih jadi confuse balik. mungkin ambil mase yg lame sikit nak faham hal2 fesyen ni.

    ReplyDelete